NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Czy prawdziwy męski świat jest tylko legendą?

2014-11-18 09:04:56

Badanie „Męskie legendy” przeprowadzone na zlecenie marki Wild Turkey® Bourbon,1 przedstawia obraz mężczyzn, którzy z jednej strony starają się sprostać stereotypowym oczekiwaniom jakie świat może mieć wobec nich, a z drugiej ujawnia, że mimo wizerunku porządnego i odpowiedzialnego męża czy ojca, mężczyźni mają pragnienia, które nie do końca są spójne z deklaracjami. I tu na jaw wychodzi niespokojna natura męskiej duszy, która sprawia, że 58% badanych chciałoby podróżować w odległe rejony świata, czy też odbyć lot odrzutowcem (27%).1

Skąd ten rozdźwięk? Jak twierdzi socjolog dr Tomasz Sobierajski z Uniwersytetu Warszawskiego, jest to wynik głębokich zmian, jakim od kilkudziesięciu lat poddawane jest nasze społeczeństwo, a zmiany te następują naprawdę w ekspresowym tempie. „W ciągu kilkunastu lat staraliśmy się nadgonić to, co w obrębie polityki, gospodarki, kultury
 i obyczajowości inne państwa Europy Zachodniej budowały przez lat kilkadziesiąt. Zmiany
te ściśle przekładają się na relacje społeczne, w tym obraz męskości. Dziś nikt nie każe mężczyznom ginąć za ojczyznę. W wielu wypadkach, nie są już także podstawowym ogniwem, odpowiedzialnym za utrzymanie domu.
– skomentował dr Sobierajski. Zatem, co dalej?
Ci bardziej niepewni mężczyźni za wszelką cenę próbują okopać się na swoich ustalonych
z góry pozycjach i nie dopuszczają do swoich oczu i uszu tego, że świat się zmienił. Inni starają się dostosować do zmian, choć wcale nie jest łatwo. Tylko w ciągu ostatnich siedmiu lat kultura narzucała mężczyznom kilka wzorców zachowania. W opozycji do zaniedbanego, słabo wykształconego i rubasznego mężczyzny stworzono typ mężczyzny metroseksualnego – przesadnie dbającego o siebie faceta, skupionego głównie na swoim wizerunku. Potem pojawił się mężczyzna retroseksulany – taki co i kwiaty przyniesie i płaszcz położy na kałużę, żeby niewiasta mogła przejść po niej suchą stopą. Ten typ szybko przeistoczył się w mężczyznę uberseksualnego, który niezwykłą wrażliwość duszy winien łączyć z siłą drwala. Ostatni model to mężczyzna neoseksulany – zdecydowany, pewny siebie, ale niestawiający siebie w centrum, otwarty i godzien zaufania, z poczuciem humoru i dystansem do świata, wrażliwy, ale bez przesady, dbający o siebie, ale z umiarem.[1]

Dwa ostatnie to ideały trudne do doścignięcia w dzisiejszych czasach, jednak wskazują na takie cechy, które od zarania dziejów określały mężczyznę i jego naturę. I choćby zmiany społeczne na nowo redefiniowały męskość, to nie ulega wątpliwości, że natury nie da się oszukać. Męskie legendy będą istniały w społecznościach jako ponadczasowe wzory
do naśladowania zapisane w zbiorowej pamięci. Jak pokazało badanie przeprowadzone przez markę Wild Turkey®, do takich kultowych postaci męskiego świata zaliczani są Bruce Lee
(49 % wskazań) czy Muhammad Ali (34% wskazań), a za najbardziej legendarny męski film, respondenci uznali Ojca Chrzestnego, Francisa Forda Coppoli (69%)[2]. Tak wyraziste postacie są reprezentantami określonych wartości, ważnych z punktu widzenia współczesnych mężczyzn: podążania własną drogą, zgodnie z zasadami, bycia twardym i konsekwentnym.

Entuzjazm, z jakim marka Wild Turkey® spotkała się na polskim rynku, potwierdza,
że faceci chcą utożsamiać się z tym, co męskie i legendarne. Nasz burbon ma być dla nich możliwością oderwania się od narzuconych im ról społecznych i dać poczucie, że mogą
po prostu być sobą.
” – skomentował Adrian Kozłowski, opiekun marki Wild Turkey®
w CEDC.

Niezależnie od tego jak dalej będzie ewoluowało społeczeństwo i role społeczne, dzisiejsi mężczyźni noszą w sobie solidne podstawy męskości i zawsze znajdą czas na epickie rozmowy przy kultowym smaku Ameryki, bourbonie Wild Turkey®.



[1] Mężczyzna Niemożliwy(?), dr Tomasz Sobierajski, październik 2014

[2] Badanie zrealizowane przez Newspoint na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna, we wrześniu 2014 roku, na celowo-kwotowej próbie mężczyzn (N=501 osób), w wieku 25-40 lat, o co najmniej średnim wykształceniu.

WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: